Η ΔΕΟΚ εκφράζει την ανησυχία της για τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο τομέας των δημόσιων μεταφορών. Δυστυχώς 12 χρόνια μετά την εξαγγελία της στρατηγικής για την δημιουργία αξιόπιστου συστήματος δημόσιων μεταφορών η εικόνα είναι άκρως απογοητευτική . Ο στόχος που τάθηκε να αυξηθεί το ποσοστό των διακινούμενων ατόμων με μέσα μαζικής μεταφοράς από 2% σε 10% μέχρι το 2013 παραμένει απραγματοποίητος.
Αναμφισβήτητα η επιτυχία του συστήματος θα εξαρτηθεί από την βούληση και την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να θέσει σε σωστή βάση τον σχεδιασμό και την στρατηγική ανάπτυξης των δημόσιων μεταφορών σε μακροχρόνια βάση. Για τον σκοπό αυτό απαιτούνται σχεδιασμοί και επενδύσεις σε υποδομές ώστε το σύστημα να αναβαθμιστεί ποιοτικά διαμορφώνοντας προϋποθέσεις και ενισχύοντας τα κίνητρα για ουσιαστικότερη αξιοποίηση του από τους πολίτες.
Η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου και αξιόπιστου συστήματος δημόσιων συγκοινωνιών αποτελεί αδήρητη ανάγκη στις σύγχρονες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες. Η έλλειψη δημόσιου συστήματος δημόσιων μεταφορών έχει καταστήσει το ιδιωτικό αυτοκίνητο αγαθό πρώτης ανάγκης με αποτέλεσμα την συνεχή όξυνση του κυκλοφοριακού προβλήματος ενώ οι επιπτώσεις για τους εργαζόμενους, το περιβάλλον, την οδική ασφάλεια και την οικονομία είναι ανυπολόγιστες. Κατά μέσο όρο κάθε χρόνο χάνουν τις ζωές τους από θανατηφόρα δυστυχήματα 50 περίπου άτομα ενώ το κοινωνικοοικονομικό κόστος που προκύπτει από τα αυτοκινητικά δυστυχήματα ξεπερνά το ένα δις ευρώ κάθε χρόνο.
Ο τόπος χρειάζεται δημόσιες συγκοινωνίες που να υπηρετούν την οικονομική εργασιακή και κοινωνική δραστηριότητα, το περιβάλλον, την ποιότητα ζωής, και την πολεοδομική ανασυγκρότηση. Προς αυτή την κατεύθυνση η Κυβέρνηση επιβάλλεται να προβεί στην άμεση λήψη μέτρων.
Πέραν της γενικότερης στρατηγικής για τις μεταφορές η ΔΕΟΚ προτείνει τα ακόλουθα:
- Μείωση του φόρου κατανάλωσης των καυσίμων με στόχο την ανακούφιση χιλιάδων εργαζομένων και κυρίως πολύτεκνων οικογενειών.
- Ενίσχυση του θεσμού του σχολικού λεωφορείου με προσφορά υπηρεσιών από σύγχρονα μικρά λεωφορεία με άρτια σχεδιασμένα δίκτυα διαδρομών και συχνότητας με σκοπό να γίνεται η χρήση εύκολη, ποιοτική και αξιόπιστη.
- Δημιουργία και εισαγωγή δικτύων υπεραστικού σιδηρόδρομου και αστικού τραμ.
- Ενθάρρυνση της χρήσης του ποδήλατου με την δημιουργία ποδηλατοδρόμων και άλλων αναγκαίων υποδομών.
- Την αντικατάσταση μεγάλων λεωφορείων με μικρά και ευέλικτα και τον σχεδιασμό περιμετρικών ευέλικτων δρομολογίων για την εξυπηρέτηση των αναγκών των πολιτών σε όλη την επικράτεια της Κύπρου.
Γραφείο Τύπου ΔΕΟΚ
04 Οκτωβρίου 2018