Ιωσήφ Αναστασίου
Πρόεδρος ΔΕΟΚ
Αποτελεί κοινή διαπίστωση ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα χρειάζεται βαθιές τομές και άμεση ουσιαστική μεταρρύθμιση σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Αποσπασματικά μέτρα που επικεντρώνονται μονοδιάστατα σε συνδικαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα αποπροσανατολίζουν από την ουσία των προβλημάτων που ταλανίζουν την δημόσια εκπαίδευση, προκαλούν αχρείαστη ένταση και οδηγούν σε αδιέξοδα. Δυστυχώς οι λανθασμένες πραχτικές του παρελθόντος, η πολιτική ατολμία, η αναβλητικότητα και οι ερασιτεχνικοί πειραματισμοί έχουν συσσωρεύσει στρεβλώσεις και παθογένειες στο εκπαιδευτικό σύστημα που αποτελούν τροχοπέδη στην όποια προσπάθεια εκσυγχρονισμού του.
Είναι απαράδεκτο ένα κράτος που δαπανά ένα από τα ψηλότερα ποσοστά στην Ευρώπη για την παιδεία, να αποτυγχάνει να εφαρμόσει μια ουσιαστική και αποτελεσματική μεταρρύθμιση, μια μεταρρύθμιση που να απαντά στις σύγχρονες προκλήσεις και στις ανάγκες τις εποχής μας.
Είναι πεποίθηση της ΔΕΟΚ ότι η εποχή μας απαιτεί το ανοιχτό δημοκρατικό σχολείο το οποίο θα παρέχει σύγχρονη γνώση, τεχνολογική κατάρτιση και θα καλλιεργεί ελεύθερους και συνειδητοποιημένους πολίτες. Η εκπαίδευση θα πρέπει να προετοιμάζει τους νέους για ευέλικτη επαγγελματική σταδιοδρομία, θα πρέπει να προωθεί μια θετική εικόνα για την αγορά εργασίας να αποδομεί τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις για τα φύλα και να προωθεί και να προβάλλει την ευαισθησία και την ανοχή στην διαφορετικότητα. Θα πρέπει επίσης να αναπτύξει την ικανότητα των νέων να διαχειρίζονται την πολυπλοκότητα ενός κόσμου που αλλάζει ραγδαία.
Αποτελεί αποτυχία του εκπαιδευτικού μας συστήματος η απουσία αποτελεσματικής δομής επαγγελματικού προσανατολισμού με αποτέλεσμα ένα σημαντικό ποσοστό νέων της τάξης του 40% να εργοδοτείτε σε επαγγέλματα που καμία συνάφεια έχουν με τις σπουδές τους.
Η τέταρτη ψηφιακή και ρομποτική επανάσταση αλλάζει άρδην τα δεδομένα στην οικονομία και θέτει σε σκληρή δοκιμασία το εκπαιδευτικό μας σύστημα το οποίο παρουσιάζει σημάδια κόπωσης και τεχνολογικής καθυστέρησης. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της παγκόσμιας τράπεζας 150 εκατομμύρια άτομα θα χάσουν τη δουλειά τους μέχρι το 2022 ενώ 300 εκατομμύρια νέοι δεν θα βρίσκουν εργασία. Ήδη το 65% των νέων με πρώτο πτυχίο αναζητά αντικείμενα εργασίας που εκλείπουν . Στην ΕΕ ζητούνται ψηφιακές δεξιότητες από τους 7 στους 10 εργαζόμενους.
Ο συνδυασμός της ρομποτικής τεχνολογίας και της οικονομίας της πλατφόρμας, θα επιφέρει επαναστατικές αλλαγές στους τομείς της ανάπτυξης της απασχόλησης και της παιδείας. Όλες οι εκτιμήσεις συγκλίνουν ότι το 54% των σημερινών θέσεων εργασίας στην Ευρώπη βρίσκονται σε άμεσο κίνδυνο. Επιδίωξη της εκπαιδευτικής πολιτικής πρέπει να είναι η σύνδεση της εκπαίδευσης, της κατάρτισης και της δια βίου μάθησης σε ένα ενιαίο πλαίσιο πολιτικής. Είναι απαραίτητο να ξεκινήσει δομημένος κοινωνικός διάλογος ώστε να σχεδιάσουμε το μέλλον της παιδείας δημιουργώντας ένα άξονα σταθερότητας μεταξύ της εκπαίδευσης της απασχόλησης των συνθηκών εργασίας και της κοινωνικής προστασίας με στόχο την διασφάλιση παραγωγικής και αξιοπρεπούς απασχόλησης των νέων.
Οι ραγδαίες εξελίξεις στον τομέα της τεχνολογίας δεν επιτρέπουν εφησυχασμό. Απαιτούνται ριζικές αλλαγές και ριζοσπαστικές καινοτόμες πρωτοβουλίες. Σήμερα. Όχι αύριο γιατί ήδη αργήσαμε. Το χρωστάμε στην οικονομία του τόπου μας που πρέπει να προσαρμοσθεί στις νέες ανταγωνιστικές συνθήκες που διαμορφώνει η νέα τεχνολογική επανάσταση. Το χρωστάμε στα παιδιά μας που δικαιούνται ένα καλύτερο μέλλον.
Φιλελευθερος
Σεπτέμβριος 2018