Στα πλαίσια του τριμερούς διαλόγου που διεξάγεται στο Υπουργείο Εργασίας για τον εκσυγχρονισμό της στρατηγικής απασχόλησης του ξένου εργατικού δυναμικού στην Κύπρο η ΔΕΟΚ κατέθεσε της προτάσεις και τις θέσεις της.
Το πρόβλημα της εργοδότησης αλλοδαπών περιλαμβάνει δύο βασικές πτυχές οι οποίες πρέπει να συζητηθούν και να αναλυθούν σε βάθος ώστε να διαμορφωθεί μια νέα στρατηγική που να είναι πραγματικά αξιόπιστη και αποτελεσματική. Η πρώτη πτυχή αφορά τις μεγάλες αλλαγές που έχουν συντελεσθεί στην αγορά εργασίας και στην οικονομία την τελευταία δεκαπενταετία, ιδιαίτερα μετά την ένταξη της Κύπρου στην ΕΕ και την μαζική εργοδότηση ευρωπαίων εργαζομένων. Η δεύτερη πτυχή αφορά τις συνθήκες εργασίας και διαβίωσης εργαζομένων από τρίτες χώρες και την εφαρμογή μέτρων για την διασφάλιση των στοιχειωδών εργασιακών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων τους.
Η ΔΕΟΚ πιστεύει ότι το ΥΕΚΑ πρέπει να προχωρήσει στην διεξαγωγή έρευνας ώστε να καταγραφούν οι ανάγκες όλων των κλάδων της οικονομίας σε ειδικευμένο και ανειδίκευτο προσωπικό. Εφόσον τεκμηριώνεται ότι υπάρχει έλλειψη ντόπιου εργατικού προσωπικού σε συγκεκριμένα εξειδικευμένα επαγγέλματα να παραχωρείται άδεια εργοδότησης αλλοδαπών υπό την προϋπόθεση ότι ο εργοδότης θα αναλαμβάνει να εκπαιδεύει σε καθορισμένη χρονική περίοδο ντόπιους και κοινοτικούς εργαζόμενους οι οποίοι θα τους αντικαθιστούν.
Οι εργοδότες στους οποίους θα παραχωρείται άδεια για εργοδότηση αλλοδαπών εργαζομένων πρέπει να δεσμεύονται ότι θα τηρούν πλήρως την συλλογική σύμβαση του κλάδου ή της επιχείρησης. Στις περιπτώσεις που δεν υφίσταται αντίστοιχη συλλογική σύμβαση οι όροι απασχόλησης να συμφωνούνται μεταξύ των κοινωνικών εταίρων ώστε να διασφαλίζεται ότι δεν θα είναι υποδεέστεροι των κλαδικών και επιχειρησιακών συμβάσεων.
Για σκοπούς διαφάνειας και ενημέρωσης των ξένων εργαζομένων όλα τα συμβόλαια εργασίας πρέπει να είναι μεταφρασμένα στην γλώσσα τους ώστε να γνωρίζουν τους όρους απασχόλησης πριν τα υπογράψουν και ξεκινήσει η εργοδότηση τους. Οι ξένοι εργάτες επίσης δεν πρέπει να υποχρεώνονται να παραμένουν στον ίδιο εργοδότη σε περίπτωση που δεν είναι ικανοποιημένοι αλλά να έχουν το δικαίωμα να μετακινούνται σε άλλο κλάδο και εργοδότη υπό την προϋπόθεση ότι αυτός θα έχει εξασφαλισμένη άδεια εργοδότησης ξένου εργατικού προσωπικού.
Για σκοπούς ελέγχου των συνθηκών διαβίωσης των ξένων εργατών επιβάλλεται η δημιουργία μικτών κλιμακίων με δικαιοδοσία να παρεμβαίνουν και να επιβάλλουν διοικητικές κυρώσεις όταν διαπιστώνονται παραβιάσεις της νομοθεσίας. Σε ότι αφορά την αρμοδιότητα για την αδειοδότηση και εργοδότηση οικιακών βοηθών η ΔΕΟΚ προτείνει την μετακίνηση της από το Υπουργείο Εσωτερικών στο Υπουργείο Εργασίας το οποίο διαθέτει την αναγκαία εμπειρία και τεχνογνωσία.
Σημαντικό θέμα το οποίο θα πρέπει να ρυθμισθεί στα πλαίσια της νέας στρατηγικής αφορά την πρακτική εξάσκηση ξένων φοιτητών στην ξενοδοχειακή βιομηχανία και την χρησιμοποίηση τους από τους εργοδότες για την κάλυψη υπηρεσιακών αναγκών. Πρέπει να εφαρμοστούν αυστηρά κριτήρια και έλεγχοι ώστε τα προγράμματα τους να περιορίζονται σε καθορισμένα εκπαιδευτικά πλαίσια ώστε να μην αντικαθιστούν Κύπριους εργαζόμενους κατά την περίοδο της εκπαίδευσης τους.
Τέλος η ομοσπονδία προτείνει την συνέχιση των Συμβουλευτικών Επιτροπών στη Τμήμα Εργασίας με ευθύνη την εξέταση αιτημάτων από εργοδότες για απασχόληση ξένου εργατικού δυναμικού.
Γραφείο Τύπου ΔΕΟΚ
03 Ιουλίου 2018